Het Verhaal van TMC

Zoals zo vele clubs en vooral Modelvliegclubs, is het verhaal van TMC er één van pioniers, vallen (in het geval van vliegtuigjes ook letterlijk) en opstaan, investeren, evolueren en groeien. In het begin van de jaren zestig waren verschillende mensen her en der bezig met lijnbesturing. Het was een kwestie van stevig bouwen, knoeien met motortjes, die niet wilden starten en dan een hevige, warrige vlucht en crash ! Mensen ontmoeten elkaar en geven tips. Sommigen waren piloot, anderen motor-specialist en anderen gewoon erg handig. Iemand anders kende een terrein waar men samen kon vliegen en zo onstaat stilaan een hechte groep. De pioniers van de eerste dagen, voor het ontstaan van TMC, hebben ooit in het Stadspark van Turnhout gevlogen, op een vliegtuigparkeerplaats op de vliegplein van Weelde, dan op het vliegveld van Beerse en in Geel. In 1967 besloot die hechte groep om de Turnhoutse Modelvliegclub op te richten : leden van het eerste uur waren o.a. Louis Broeckx, Jan Olieslagers, Jan Harduwie, Jan Hen drickx, Ad Lemmens, Charel Oris, Willem Bravenboer, Ronnie Haest, Jos Van Tichelt, Rik Jansen, Walter De Rooy, Albert Van Der Steen, Pol Paelemans, Reneeke Van Brussel, Harrie Van Gompel, Pol Van Noppen, Piet Van Gestel en Ad Vershueren (de enige die nu nog lid is van TMC). Zij vlogen toen op de Kievit bij Klaasens. Ze moesten daar in 1978 echter weg, omdat er kippenhokken werden gebouwd, en zijn toen uiteindelijk op ons huidig terrein in Ravels-Eel aan de Wildertstraat beland.

Tegen die tijd was de radiobesturing al ingeburgerd en verdween de lijnbesturing. RC-modellen waren echter nog erg duur, niet altijd zo betrouwbaar en veel technieken en vaardigheden moesten nog uitvonden worden. Gelukkig leerden de ervaren piloten de nieuwkomers goed op en veel trukjes tips werden uitgewisseld met andere clubs doorheen het hele land. Toen ging men nog veel naar shows, tentoonstellingen en wedstrijden bij andere clubs. Er werden zelfs weekend-uitstappen gemaakt naar clubs in het buitenland : Harswinkel en la Ferté Alais waren populair. TMC richtte zelf ook een aantal tentoonstellingen in, meestal in de Warande in Turnhout, maar ook de laatste keer in St. Jan Weelde in 1993. De laatste airshow op ons terrein in Ravels vond plaats in 1988.

De club was inmiddels een gevestigde waarde in de omgeving en omdat men zijn plaats ruimer zag werd de naam veranderd in Taxandria Modelvliegclub, een vereniging die open staat voor alle modelisten in de Kempen. Om met velen op een veilige manier van deze hobby te genieten, werden striktere regels ingevoerd. De goede staat van het vliegveld is een constante zorg en het slorpt ook het grootste deel van ons budget op. Door onze deelname aan de werking van de VML zijn we verzekerd, hebben we toegang tot de diensten van de overheid en zijn we samen sterk. Op technologisch gebied zijn onze leden ook mee met de laatste ontwikkelingen. Zowat alles wat vliegt, kan je zondag op ons terrein bewonderen.

Op een verjaardag kijk je niet alleen achterom, maar ook graag vooruit. Er is nog veel te beleven in deze hobby, maar eerst en vooral moet onze aanwezigheid in de gemeenschap aanvaard worden. VML doet er alles aan om ons op regionaal vlak te doen erkennen. Wij werken samen met de Dienst der Luchtvaart en voldoen aan alle vereisten. Nu nog een defintieve vergunning voor ons terrein. De Gemeente Ravels heeft ons opgenomen in hun Sportbeleidsplan en wij hebben vertrouwen in de goede afloop.